2011-12-08 ? 20:04:54

Lite från stallet idag :)



Idag när jag skulle till stallet och just hoppade av bussen så fylldes jag av en riktigt tung sorg. Bussen stannar precis utanför våran stora hage, och att se Labellas avkommor själva utan henne i hagen var verkligen som ett uppvaknande för mig. Att hon faktikst inte finns mer. Jag skruvade upp volymen i lurarna av någon upptempo låt, för att tänka på annat och började sakta min vandring upp till stora Broknäs.

Jag hade verkligen tur med vädret idag, det var aldleles vindstilla ute under min illa prommenad, och solen sken faktikst också. Trotts att det var ljust ute så var månen stor och fin. Det var faktiskt riktigt härligt att prommenera upp till stallet idag.

Väl framme så började jag med att mocka och fixa. Sen tog jag in Toddy och började borsta på honom. Dock så hann jag inte göra honom klar innan inläppet började. Så han fick gå in i boxen och käka upp sin mat innan. Så undertiden hjälpte jag Cissi med insläppet. Att stona a-l-l-t-i-d ska hålla på ock stöka runt i varandras boxar vis insläppet? Dom vet ju mycket väl vart dom bor, men dom går in i dem andras boxar och käkar upp deras mat. Så taskigt :P! Sen så mellan dem olika insläppen så passade jag på att sanda lite så hästarna inte skulle halka när dom kom i full fart mot stallet.

När Toddy väl var i ordning för ridning gick jag och tända i ridhuset och startade musiken. Det var verkligen så skönt att rida till musik i högtalarna i ridhuset istället för att lyssna i mobilen med headset. Toddy verkade uppskatta det också faktikst!

Ridningen gick faktiskt väldigt bra idag. Jag övade mycket på flytta för skänkel och skänkelvikning i skritt och trav från medellinjen och ut mot sidorna. Toddy var verkligen jätte duktig, men vissa gånger så försökte han fuska minsann.. Sen övade jag på att åtminstonde FÖRSÖKA sitta ned i hans trav. Det är tamigtusan helt jäkla omöjligt! Man skumpar som en jäkla galning, och av allt skumpande så kan jag inte hålla mina händer stilla och blir lite hård i handen när jag försöker stilla den. Och när jag blir det så blir Toddy stretig och börjar springa iväg. Och släpper jag efter och försöker rida med lättare kontakt så kör han upp huvudet, han vill ha en stabil kontakt i munnen och det är verkligen svårt att hitta just det där stödet han vill ha i munnen, är det för lite springer han iväg och kör upp huvudet, har man lite för mycket stöd så springer han iväg och ligger på.  Men sen så ligger han på så jädrans mycket i traven och galoppen så fort han blivit ordentligt uppvärmd. Innas dess då man håller på och värmer upp är han en riktig snigel haha! men sen hux flux så blir han som ett ånglok! Måste verkligen öva på att han inte ska ligga på sådär och ånga, iväg speciellt i traven. I galoppen har jag lättare att reglera tempot och farten.

I traven så lutar han sig innåt och bara ångar iväg. Det syns nog inte lika mycket som det känns, men det är väldigt frustrerande. men stundtals när man väl lyckas få honom i ett bra arbetstempo i traven så är han superduper fin! Han är iof väldigt trevlig att rida och riktigt rolig hela tiden. Men jag har mycket som jag måste lära mig. Han är väldig olik alla andra hästar jag har ridit tidigare, men det är jätte nyttigt för mig! Men det är en riktig utmaning, åt det possitiva hållet då såklart! Jag har verkligen fattat tycke för den här hästen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!