2011-12-04 ? 14:52:24

Labella, förevigt älskad ♥

Idag ska jag åka ut till stallet. Ska rida Toddy en stund, men sen ska jag även ta farväl av Labella. Fick veta nyss att hon i morgon bitti avslutar sitt liv här på jorden. För att istället vandra vidare upp mot ljuset och bli en ängel.

Labella är mina systrars halvbloddsto på 20 år. Och hon har varit i familjens ägo i närmare 17 år. Labella betyder otroligt mycket för oss alla, coh vi älskar henne så otroligt högt ♥ ! Hon har lärt oss allihopa så otroligt mycket, och hon är nog bland dem klokaste hästarna jag någonsin har träffat.

Trotts att hon i sina unga och vilda dagar gjorde lufthopp och bockade såg hon alltid till att ryttaren landade i sadeln igen. Hon har aldrig någonsin kastat av någon, trotts att hon för länge sedan hade lösa benbitar och ont pga det så bet hon ihop och gjorde sitt bästa för mina systrar. (Dom lösa benbitarna opererades självklart bort och slutade ridas så fort dem upptäcktes). Hon har alltid varit en klippa, och hon har alltid gjort sitt bästa för att ta hand om oss. Mina systrar var väldigt unga då dom fick henne, 11 och 14 år om jag inte minns helt galet. Och Labella var inte många år själv. Hon har funnits med hela tiden under den större delen av våra liv! Jag var alltså endast 6 år gammal då min mamma och pappa köpte Labella till mina systrar.

Det känns verkligen skit tungt att hon ska få vandra vidare i morgon. Men det är för hennes eget bästa. Hon har levt ett hyffsat långt liv för en häst, och gjort mer än dem allra flesta. Och hon har varit högt älskad varenda dag!

Det var tack vare Labella som min syster Sandra intresserade sig för lite mer "alternativa" metoder inom ridsporten. Och det är tack vare henne som min syster har blivit så otroligt kunnig! Dom utbildades tillsamans i Akademisk Ridkonst, och dom blev pionjärer i arbete vid hand i galopp.

Här kommer ett utdrag från en text min syster skrivit om just Labella.
"Yttligare några år senare återväde jag till Bent Branderup denna gång hade han flyttat till Stengården i Danmark som ligger precis utanför Hornbaeck. Denna gång fick Bella följamed. Bella som aldrig varit helt okompliserad men ändå alltid varit min ögonsten utvecklades enormt och kom helt till sin rätt under sin tid här. Hon är en fantastisk men otroligt sträng lärarinna. och vi vart pionjärer i arbete vid handen i galopp och hon lärde sig till och med att göra byten och piruetter vid hand."



Labella är en helt otrolig häst och kär vän till oss.
Och hon kommer alltid att finnas med oss i våra hjärtan. ♥


Labella
f: 1991-05-03 (sv) 164 cm hög
e:Happy Day u:Ella ue: Lambert uue:Galant  

Labella fick
88787=38p klass 1 som 2 åring
88876=37p 158cm som 3 åring.
Hon visades 1999 och fick då 88887=39p klass1 

Labella har tävlat till och med. LA dressyr och är utbildad innom akademisk dressyr vid handen till och med bl.a.piaff, byten, piruetter men även tricktränad och kan stegra, spansk sktitt och trav, compliment, bergsgeten, "säga" JA och NEJ mm.

Bella har nu hunnit få 6 avkommor, var av tyvär en dödfödd.
Avkommor: Gucci, Divino, Doris Day F, Hamlet F, Odd Molly F



Vi kommer föralltid att minnas henne med ljus, och vi har så fantastiskt många fina och helt underbara minnen tillsamans med denna häst, som vi kan blicka tillbaka på. Vi ska tänka på henne med ljus och kärlek när hon fått gå vidare. Och jag är tvärsäker på att hon kommer att vaka över både oss och sina underbara avkommor uppe ifrån himlen. Så snart hon har gjort klart sina "uppdrag" på andra sidan.

Labella jag älskar dig
♥ 





Sandra och Labella innan uppvisning för broknäsdagen.


Jag och Labella visar kompliment, på min systers cirkuskurs.


Min syster och Labella i arbete förhand i Danmark hos Bent.


Labella då hon fött Doris någon dag innan, med lillebror på ryggen.


Jag och syrran med Labella, innan uppvisning på broknäsdagen.


Labella i hagen 2011..


Min syster med Labella och hennes senaste avkomma Odd Molly F.


haha, en ful bild på mig & Bella som jag aldirg visat innan fölvisningen 2009.


Jag och labella på fölvisningen 2009, spanar efter Sandra och Hamlet :P


Jag och Labella <3


Labella får träna trick för sista gången i sitt liv höst 2011 <3


Labella vinkar <3


Kommentarer
Alexandra

Nee vad tråkigt :(

2011-12-04 @ 20:46:15
julia

om man få fråga: vad är det som ha hänt? vrf ska hon vandra vidare?

massor av kramar till dig <3

2011-12-04 @ 20:47:48
URL: http://annorlundamotiv.bloggplatsen.se
Sofia

Hej, har läst dina texter om Labella och tårarna forsar ner för min kind.

Att låta någon gå som man älskar så obeskrivligt mycket är väldigt starkt gjort. Jag har själv varit med om samma sak.

Jag lider med dig och din familj och vill att du ska veta att jag tycker ni är modiga och starka som gör detta.

Massor med kramar!!// Sofia

2011-12-05 @ 14:15:50
URL: http://Sofiahalvardsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!