2011-12-26 ? 13:48:09

Toddy!



Ska berätta lite om stallet nu dom senaste dagarna! Toddys ägare är ju bortrest så jag har haft hand om honom i flera dagar i rad nu :)! Bilden är från julafton då jag och Pernilla skrittade ut med hästarna!

Som sagt så skrittade vi bara ut på julafton, vilket hästarna uppskatatde jätte mycket! Och Toddy gav mig en julklapp också ;)! Han kom faktiskt och mötte mig i hagen på självaste julafton! Det har han aldirg gjort tidigare. Han brukar faktiskt strunta rätt fett i mig haha och vara väldigt likgiltig. Men på julafton blev han jätte glad och kom mig till mötes i hagen. Det värmde mitt hjärta så otroligt  mycket!

Igår när jag red så tränade jag på att han får bära sig själv. han vill gärna att jag ska bära honom åt honom. Och i början av varje ridpass så går han knappt frammåt, och när han blivit uppvärmd vill han bara springa iväg! Så vi övade igår på att han ska lyssna till min röst och till min känsla. Samt bära sig själv på lång tygel. Altså inte kunna lägga ansvaret om bärigheten och formen på mig. Såklart fick jag ju ge honom lite ledande tygeltag och pillade lite då och då. Men det gick faktiskt väldigt bra! HJan kändes jätte fin efter en stund. I början gasade han bara iväg med mig, men efter en stund dnär han förstog att han var tvungen att lyssna till känslan och rösten så gick det jätte bra! Helt plötsligt lyssnade han jätte bra till mig röst, när jag ville sakta ned tempot för att det gick för fort. jag behövde inte ens ta i honom tillslut.

Jag känner mig faktiskt väldiugt vädelös som ryttare när jagh rider Toddy.  han är en väldigt trevlig häst att ridasnäll och sådär. Men jag rider inte så mycket med hjälper. Och han lixom skiter i mig ibland haha! Men såklart han lyssnar, men han känns inte alltid så glad.

Men jag tror att han kankse är en häst som man måste lära känna på riktigt! Att det tar ett tag innan han släpper in en ordentligt. Han har ju haft en väldigt svår tid innan han kom till sina ägare han har nu. Han blev en såkallat problemhäst när han gick på ridskola. han skcikade av folk på löpande band och gick inte ens att sitta upp på. Så jag tror att han behöver tid på sig, och behöver lära känna mig och se vad jag är för person först. Innan han öppnar upp sig för mig. 

Så jag ger honom tid. vill han mysa när jag tänkt att tränsa så står jag coh myser med honom. Jag har mer tålamod  och låter saker ta lite längre tid. Sen när jag rider så berömmer jag honom kankse onödigt mycket. Men jag vill ju att han ska tycka det är roligt att jag rider. Han är ju en så snäll häst, han gör vad man säger åt honom, men han gör det för att han är snäll inte för att han tycker det är kul. Men han tycker ju att det är kul när hans ägare rider, det ser man! Och det ser jätte fint ut. Så jag jobbar massor med att han ska kännas glad då jag rider. Och att han ska bära sig själv och lyssna till små hjälper.

Idag ska jag ut dit också!  Så fort pappa kommer hem ska jag tvinga honom att köra ut mig till stallet.






Kommentarer
frida och linda

verkligen super fin bild & älskar din design! :D

kramisar frida & linda.

kika gärna in på vår blogg, hihi.

2011-12-26 @ 20:52:58
URL: http://fridasjogren.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!